The IT Student Challenge Belgium is a quiz designed to inspire creative and dynamic computer science students located in Belgium. The sponsors are Cisco, NTT, Computacenter and Interligo !
The first round is played online.
Registration is free and open during the entire duration of the Challenge.
Rules of the challenge
Select one of the three challenge flavours (sub-challenge) :
Software engineering flavour
Network & Infrastructure flavour
Cybersecurity flavour
Each sub-challenge has a different set of questions and a majority of questions in the flavour topic!
You can participate in more than one sub-challenge!
From April 17th to May 7th, 2023, ALL DIGITAL Weeks 2023 will take place over a span of three weeks. The campaign has gained the support of the European Commission, and will involve partners from both international and national levels, as well as participating organizations throughout Europe. The campaign’s primary focus is to promote the European Year of Skills, which has been endorsed by the European Commission. Its actions will revolve around the motto “Enhance your digital skills,” which encourages all European citizens to acquire new skills, whether basic or advanced, to confidently face digital transformation.
The ALL DIGITAL Weeks 2023 campaign aims to showcase the importance of providing digital tools and skills to all European citizens, regardless of their background or status. It plans to achieve this by organizing online and offline events and training sessions, supporting all population groups in their digital transformation journeys.
The campaign will also aid in implementing specific actions of the Digital Education Action Plan 2021-27, which aims to enhance digital skills and competencies for the digital transformation. In addition, the campaign will present various EU projects where ALL DIGITAL is involved, aiming to increase their visibility across Europe.
BeCentral is the digital campus located in Brussels Central Station. Cofounded and backed by more than 60 entrepreneurs, BeCentral is a place to learn technologies, grow a startup and impact society. Our goal is to empower human beings, of all ages, genders and backgrounds, to be actors of the digital revolution.
Our Campus is buzzing and always has an event or workshop around the corner. Check out here what’s next!
Location: Brussels Central Station
Date: all year round, check the event programme on the website
Door de recente ontwikkelingen heeft kunstmatige intelligentie een steeds grotere invloed op de onderwijspraktijk. Om deze trends concreet en praktisch te maken, organiseert Katholiek Onderwijs Vlaanderen een inspiratiedag over AI op dinsdag 10 oktober.
ChatGPT, GPT, Bard: dit zijn taalmodellen die getraind zijn op enorme hoeveelheden gegevens. Maar kunstmatige intelligentie omvat veel meer dan alleen deze modellen. AI heeft zich inmiddels geïntegreerd in tal van processen, zowel binnen als buiten de schoolomgeving. Vanwege de opeenvolgende ontwikkelingen zal AI een steeds grotere impact hebben op de onderwijspraktijk. Daarom organiseert Katholiek Onderwijs Vlaanderen een inspiratiedag, speciaal voor diegenen die helderheid willen scheppen te midden van alle informatie.
De Com@ModemDag is een dag vol boeiende informatie over hulpmiddelen die communicatie ondersteunen. Werk of leef je met personen die moeite hebben met spreken, schrijven, lezen of andere vormen van communicatie? Schrijf je dan binnenkort zeker in!
Op het programma van de Com@ModemDag staan:
Oplossingen die je zeker moet kennen
Workshops en presentatiesnaar keuze
Ervaringsbeurs waarop jij zelf ervaringen kan delen!
Heb je nog weinig of geen ervaring met programmeren, dan je kan terecht op het supercoole megawijze beginnerskamp! Je leert er alles over decompositie, sequentie, iteraties, conditionele logica en signalen. Euh wadde? Geen paniek! Onze experts leggen je alles haarfijn uit, en voor je het weet speel je je eerste zélfgeprogrammeerde game in Scratch!
Maar als je dacht dat je op een programmeerkamp de hele tijd achter een computer zou zitten, heb je het flink mis! Ook zonder computer kan je veel over programmeren leren, en we trekken dan ook regelmatig naar buiten. Aan de hand van spelletjes en andere activiteiten krijg je nog meer inzicht in de basisprincipes van programmeren, en leer je bovendien problemen oplossen, creatief denken, en samenwerken. Noodzakelijke vaardigheden voor elke goede programmeur!
Heb je de smaak te pakken na dit kamp en wil je meer? Dan kan je in september meteen instappen in level 2 op woensdagnamiddag of zaterdag!
Als viering van universitair talent en ter bevordering van meer vrouwelijke deelname aan STEM-vakken, houden Womenpreneur en VINCI Energies, in lijn met hun partnerschap, een prijsuitreiking voor vrouwelijke masterstudenten in engineering die zich richten op energietransitie of digitale transformatie, belangrijke vraagstukken voor de huidige samenleving.
Elk jaar op Bednet Pyjamadag staan we stil bij de zieke kinderen en jongeren die niet naar school kunnen. Het gaat hierbij om meer dan alleen het missen van lessen; ze missen ook het contact met vrienden en de leuke momenten in de klas. Gelukkig zorgt Bednet ervoor dat deze leerlingen verbonden blijven met hun klas, zodat ze de lessen en alle andere activiteiten niet hoeven te missen. Op vrijdag 10 maart is het weer zover: Bednet Pyjamadag. Trek je pyjama aan en ga zo naar school of werk, deel je leukste (klas)foto met de hashtag #pyjamadag, tag Bednet en maak kans op leuke prijzen!
Location: Open MediaLab Erasmus University College Brussels
GLUON, a Belgium-based non-profit art and research organization dedicated to raising awareness of global challenges, is currently organizing a captivating Virtual Reality workshop for young individuals interested in coding and new technologies. Supported by Better Factory, this event is taking place from 4th to 8th July and aims to provide an interactive, playful, and creative experience with digital tools for young people aged 14 to 25 years old. Additionally, the workshop encourages participants to explore real-life applications of similar technology within European companies.
The event spans over four days, from 10 am to 5 pm, and is being hosted at the Open MediaLab Erasmus University College Brussels. Throughout the workshop, the enthusiastic young participants are wholeheartedly engaging in various activities, with a primary focus on developing an interactive experience inspired by video game elements and VR technologies.
An exciting aspect of this event is the opportunity for the students to receive personalized advice from the talented British artist duo, Studio Above & Below. Their guidance undoubtedly sparks creativity and provides valuable insights to the aspiring young minds.
Moreover, the Sizing Servers Lab serves as a source of inspiration for the participants, exposing them to innovative concepts and cutting-edge technologies. The Open MediaLab provides the young attendees with access to advanced tools and equipment, allowing them to experiment and gain hands-on experience.
Throughout the workshop, collaboration is emphasized, enabling the participants to express their individual creativity and inspire one another with their unique designs and ideas.
For those interested in catching a glimpse of the event’s vibrant atmosphere and the remarkable creations of these talented young individuals, the full Flickr album of the event is available for viewing.
If you wish to stay updated with the latest developments from Better Factory, make sure to sign up for their newsletter and follow them on social media.
This Virtual Reality workshop not only empowers the participants with valuable skills but also ignites their passion for technology, coding, and innovation, inspiring them to become the next generation of digital pioneers in Europe.
Het aanleren van programmeervaardigheden vergroot ons begrip van de snel veranderende wereld om ons heen, verbetert onze kennis van de werking van technologie en ontwikkelt vaardigheden en capaciteiten om nieuwe ideeën te ontdekken en te innoveren.
Mobility Hackaton: technologische oplossingen voor bestaande uitdagingen. Tijdens deze 2-daagse workshop ontwikkel en pitch je een artistiek-digitaal prototype in de context van mobiliteit. Bij projectontwerp krijg je technische en artistieke begeleiding en ga je aan de slag met een PlugNPlay-toolbox van inputs en outputs, 3D-printers, lasercutters en meer. Op het einde van de workshop pitch je jouw project aan één of meerdere bedrijven.
Er komt een gloednieuw onderwijsfestival aan, dat een unieke dag belooft te bieden waarop we prachtige voorbeelden presenteren van educatieve games, gamification, VR, AR en meer. Deze dag zit boordevol keynotes, exposities, diepgaande workshops, showcases en pitches.
Het is een bijzonder moment om jezelf onder te dompelen in de mogelijkheden van educatieve games, serious games, gamification, virtual reality, augmented reality en meer. En het beste van alles? Het evenement is volledig Nederlandstalig en barst van de praktijkvoorbeelden uit de klas.
Dit is absoluut een evenement waar je bij wilt zijn!
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.