ICT-hulpmiddelen inzetten bij lees- en schrijfmoeilijkheden

Wanneer lezen, spellen of schrijven niet vanzelfsprekend is voor jou, je leerling of je cliënt, kan een ICT-hulpmiddel ondersteunen. Je kan dan bijvoorbeeld je documenten of e-mails laten voorlezen, een woordvoorspeller gebruiken om vlotter en sneller te schrijven of met je stem gaan typen.
De inzet van een ICT-hulpmiddel, heeft een positief effect op de zelfstandigheid en motivatie. Het verbetert de leerprestaties van je leerling.

In deze e-learning kom je meer te weten over:

  • Wat zo’n ICT-hulpmiddel is en waarom het belangrijk is om dit in te zetten bij je cliënt
  • Welke ICT-hulpmiddelen er zijn om het lezen, spellen en schrijven te ondersteunen
  • Hoe je een gegronde keuze voor een bepaald hulpmiddel kan maken
  • Hoe je hiermee aan de slag kan gaan in je organisatie, praktijk of school

​Voor wie?
Therapeuten, onderwijsprofessionals en iedereen die aan de slag gaat met personen die moeilijkheden ervaren bij het lezen, spellen en/of schrijven

Image

modem2

Publish in core platform

No

Author

Modem

Link text

Modem vormingen

Link Type

Same as url

Target audience

  • digital_skills_for_the_labour_force|digital_skills_for_all|digital_skills_in_education

Digitale technologie / specialisatie

  • Digitale vaardigheden

Niveau digitale skills

  • intermediate|basic

Geographic Scope - Country

  • |http://publications.europa.eu/resource/authority/country/BEL

Industry - Field of Education and Training

  • http://data.europa.eu/snb/isced-f/0999|http://data.europa.eu/snb/isced-f/0610|http://data.europa.eu/snb/isced-f/0110

Target language

  • Dutch

Type of initiative

National initiative

Target group

  • http://data.europa.eu/snb/target-group/05f11c859b|http://data.europa.eu/snb/target-group/de9cd193ce

Typology of training opportunities

Course

Learning activity

e-learning coursework

Assessment type

  • Classroom based

Training duration

Up to 1 week

Is this course free

No

Is the certificate/credential free

No

Type of training record

Database

Training Start date

Effort

Part time light

Credential offered

Learning activity

Self-paced course

Yes